Pierwszy krok to wywołanie okna konsoli. W zależności od wersji gry może się to stać na trzy sposoby:
1) poprzez wciśnięcie tyldy (~)
2) poprzez jednoczesne wciśnięcie SHIFT+3
3) poprzez przytrzymanie ALT i wciskanie kolejno NUMPAD2, NUMPAD1
Do okna możesz wpisywać poniższe kody:
helplog - wszystkie możliwe komendy konsoli zostają zapisane w pliku game.log
instantconstruction - natychmiastowa budowa
morehumans (liczba) - dodaje ludzi
research all - wszystkie badania technologiczne
research_on_icon_click - badania technologiczne kiedy klikasz na daną ikonę technologi
debug_nuking - bomba nuklearna dostępna dla każdego
annex (nazwa państwa) - anektujemy państwo (np: annex USA)
winwars - wygrywasz wojnę z najwyższym wynikiem
manpower (liczba) - dostajesz pracowników
observe - jesteś tylko obserwatorem rozgrywki
whitepeace (państwo) - pokój
add_equipment (liczba) (nazwa) - dodaje sprzętu (np: add_equipment 200 Sonderkraftfahrzeug)
add_diplo - dyplomata
ai - włącz lub wyłącz AI
ai_accept lub yesman - zawsze akceptują dyplomatę
fow lub debug_fow - usuwa mgłę na mapie
spawn (typ jednostki) (id prowincji) (liczba) - dostajesz wybraną jednostkę
xp (liczba) - dodaje punkty doświadczenia
pp (liczba) - dodaje punkty polityczne
pp - dodaje 1000 puntów politycznych
night - noc
civilwar (ideologia) (państwo) - wybucha wojna domowa (np: civilwar fascism ENG)
tag_color - test kolorów
aiview - informacje o AI
instant_prepare - natychmiastowe przygotowania marynarki do inwazji
nu (liczba) - dodaje określoną ilość jedności narodowej
nextsong - następna piosenka
debug_borders - włącz/wyłącz granice
debug_water - włącz/wyłącz pogodę
debug_cities - włącz/wyłącz "malowanie" miast
debug_terrain - włącz/wyłącz kształtowanie terenu
debug_trees - włącz/wyłącz drzewa
debug_rivers - włącz/wyłącz rzeki
debug_sky - włącz/wyłącz niebo
version - pokazuje wersje gry
debug_lockcamera - włącz/wyłącz kamerę
Hearts of Iron IV Lista Państw (Country Tags):
Germany = GER
United Kingdom = ENG
Soviet Union = SOV
France = FRA
Italy = ITA
United States = USA
Japan = JAP
Sweden = SWE
Norway = NOR
Finland = FIN
Denmark = DEN
Iceland = ICE
Lithuania = LIT
Estonia = EST
Latvia = LAT
Romania = ROM
Yugoslavia = YUG
Serbia = SER
Greece = GRE
Albania = ALB
Bulgaria = BUL
Hungary = HUN
Croatia = CRO
Slovakia = SLO
Poland = POL
Luxembourg = LUX
Belgium = BEL
Netherlands = HOL
Czechoslovakia = CZE
Austria = AUS
Portugal = POR
Ireland = IRE
Switzerland = SWI
Spain = SPR
Afghanistan = AFG
Iraq = IRQ
Oman = OMA
Iran = PER
Saudi Arabia = SAU
Turkey = TUR
Yemen = YEM
Egypt = EGY
Syria = SYR
Lebanon = LEB
Jordan = JOR
Libya = LBA
Australia = AST
New Zealand = NZL
Bhutan = BHU
Tibet = TIB
Nepal = NEP
British Raj = RAJ
Phillipines = PHI
Siam = SIA
China = CHI
Guangxi Clique = GXC
People’s Republic of China = PRC
Shanxi = SHX
Xibei San Ma = XSM
Sinkiang = SIK
Yunnan = YUN
Mongolia = MON
Mengkukuo = MEN
Tannu Tuva (All Hail!) = TAN
Korea = KOR
Liberia = LIB
Ethiopia = ETH
South Africa = SAF
Canada = CAN
Mexico = MEX
Costa Rica = COS
El Salvador = ELS
Guatamala = GUA
Honduras = HON
Nicaragua = NIC
Panama = PAN
Cuba = CUB
Dominican Republic = DOM
Haiti = HAI
Brazil = BRA
Argentina = ARG
Chile = CHL
Colombia = COL
Bolivia = BOL
Ecuador = ECU
Paraguay = PAR
Peru = PRU
Uruguay = URG
Venezuela = VEN
Wszystkie narody utworzone po rozpoczęciu gry otrzymają oznaczenie D## z rosnącą liczbą w oparciu o datę powstania narodu (np: Nacjonalistyczna Hiszpania, pierwszy stworzony naród, powinna mieć oznaczenie D01).